Åh fan!
III

Det här är den tredje i raden av citat- och aforismsamlingar utgivna av saligen insomnade Collin Annonsbyrå. De två första utkom i tryckt form 1992 resp. 1993, medan den här, som skulle ha utgivits några år senare, får nöja sig med att hamna på webben nu drygt tio år efter att den egentligen skulle publicerats. Så kan det gå. Är du intresserad av dom två första samlingarna, så kan du maila mig på lasse@lassecollin.se, jag har sparat några ex.

Lasse Collin

"Kreativa banbrytare har mod att slåss för det som de tycker är viktigast. De inser att all verklig auktoritet har sin källa i den stilla rösten inom varje människa."

Peter Russel och Roger Evans i boken "Kreativa banbrytare".

"Priset för en ny tanke är att en gammal dör."

Åsa Lundquist-Coey i "Kvinna nu".


"Den framgångsrika annonsen: 1. har visuell magnetism 2. väljer ut sin målgrupp 3. lovar en belöning 4. kan backa upp sitt löfte 4. talar till människor som en jämlike 6. är lätt att läsa 7. har ett rakt budskap 8. har ett komplett budskap 9. förädlar ett varumärke 10. är intäktsintensiv."

Staffan A Persson i "Den framgångsrika annonsen".


"En gång på Vanadisbadet gick jag i knallblonderat hår, mörkrött läppstift, solglasögon, vit sjal och i övrigt naken tills högtalarna började ropa 'Han, hon, den, det... Klä på er!'."

Jonas Gardell


"I fel händer förstärker opinionsundersökningar fördomar och förstelnade konventioner. Det mångtydiga, det avvikande eller det komplexa kommer aldrig fram i opinionsundersökningarna, något som kan tas som intäkt för populistiska och förenklade slutsatser."

John Peter Nilsson i Aftonbladet 14/10-93.


"Resultatet ska låta improvisatoriskt. Men arbetet dit är noga genomfört. Man måste skaffa sig ett förhållande till varenda slag för att till slut kunna känna bara gester och långa fraser. Då kan jag också börja bli åhöraren som inte längre bara behöver koncentrera sig på det rent tekniska, och då börjar man komma till själva tolkningen. Till en musikalisk andning som är ens egen."

Jonny Axelsson, percussionist.


"Var inte en följare. Skapa en egen plan och följ den strikt. Folk köper en produkt för att den är olik andra produkter. Det fanns en mycket framgångsrik aktör på den marknad vi ville slå oss in på. Marknaden var så stor, så det hade varit lätt att kopiera. I stället skapade vi en egen profil, så att kunderna kunde välja mellan två klart olika alternativ. Det beslutet är anledningen till vår framgång."

Paul Severino, chef för dataföretaget Wellfleet,
USAs snabbast växande företag.


"Betrakta reklamen som en försäljare.
1. Klä er ordentligt och vart hövlig. Betona er personlighet på ett angenämt sätt och imitera inte andra försäljare.
2. Tänk på att ni talar till den enskilda människan, inte till massan.
3. Skrik inte. Er samtalsparner är för det mesta inte lomhörd.
4. Testa argumenten i en liten krets, innan ni ger er ut på försäljningsturné.
5. Tag fram alla argument, ju mer specifika desto bättre. Er potentiella kund tar troligen inte emot er en andra gång.
6. Pladdra inte, undvik plattityder, generaliseringar och superlativ.
7. Glöm inte att ni är försäljare, inte underhållare. Dra inga vitsar, eftersom penningutlägg är en allvarlig angelägenhet för de flesta.
8. Visa bilder, men bara när ni inte kan uttrycka saken bättre med ord.
9. Säg till människorna vad de skall göra, inte vad de skall undvika.
10. Gör allt för att få en omedelbar reaktion."

Claude Hopkins i "Scientific Advertising" 1923.


"Annonsörerna måste ta lärdom av vad publiken anser. Roliga, fräscha inslag, som ofta förnyas, är en grundförutsättning om TV-reklamen ska löna sig. Reklam är nyheter, påstod en gammal slogan. Att då köra samma inslag i flera veckor är förkastligt."

Birgit Hedberg i GP 14/11-93.


"Jag vill inte uppnå odödlighet genom mitt arbete. Jag vill uppnå det genom att inte dö."

Woody Allen


"Vi försöker hålla en ledstjärna här på företaget, med två regler: vi är inte i den här branschen för att få polare, och vi jobbar inte för kolleger eller kritiker."

Robert Aschberg


"Själv är jag inte särskilt intressant. Men mitt arbete är det."

Harrison Ford


"Lyckan är inte att vara framme. Lyckan är att vara på väg."

Ingvar Kamprad


"När jag föreställer mig musik, vilket jag gör dagligen och ofta, så gnider jag - alltid, tror jag - mina övre och nedre framtänder rytmiskt mot varandra."

Ludwig Wittgenstein, filosof


"Jag är inte intresserad av utredningar om vilka som är rasister och vilka som inte är det. Jag är intresserad av språkets sätt att ständigt vidarebefordra rasistiska innebörder utan att vi ens märker det, också när vi inte har några rasistiska avsikter."

Toni Morrison


"Tänk om det var likadant med ordbehandling som med trumning. Tänk om det inte kom några bokstäver på skärmen förrän vi var avslappnade i axlar och händer."

Johan Holmsäter


"Änglarnas stora svårigheter genom åren har varit att de är missförstådda, vilket har sin orsak i att de är andliga varelser som är osynliga för det mänskliga ögat. De skapades före universums tillblivelse som varelser med egen tankeförmåga och en fri vilja. Och djävulen och de fallna änglarna var från början goda men föll i onåd på grund av sina onda gärningar."

Johannes Paulus II


"Från vilka mörka och dunkla djup i kvinnans medvetande kommer det estetiska tänkande som säger att en blommig långklänning och megagrova marschkängor med stålhätta är snyggt ihop?"

Villy Priske


"All modernism är traditionsbärande mitt i sin absoluta radikalism. Eliot samtalade med 1600-talets engelsmän och Pound uppsökte de provensalska trubadurerna. Det var teaterns revolutionärer som på allvar började spela de grekiska klassikerna, Arnold Schönberg älskade wienervals och studerade Bach. Och hur skulle den spanska och latinamerikanska modernismen ha utvecklats utan kontakten med den spanska barocken med dess säregna blandning av stränghet och överflöd."

Per Arne Tjäder


"Man kan ta tillvaron med en klackspark och samtidigt vara seriöst intresserad. Allt är inte svart och vitt. Människan är mer sammansatt än så."

Monica Dominique


"Substantiv är ord som du kan sätta 'fan' eller 'djävel' efter, t ex gubbdjävel, hammardjävel och klockfan. Adjektiv är ord som du kan sätta 'skit' före, t ex skitbra, skitsnygg och skitsnabb. Verb är ord som du kan sätta 'utav helvete' efter, t ex åt utav helvete, sprang utav helvete och körde utav helvete."

Nya svenska språkläran.


"Precis som vi idag kontrollerar det radioaktiva nedfallet, kommer vi en dag att få kontrollera det mediumaktiva nedfallet."

Marshall McLuhan på 60-talet.


"Slips och kavaj är uniform på skumma typer, skurkar och bedragare. Alla som figurerat i finanshärvor, förskingrat, bedragit och spionerat de senaste åren har burit slips och kavaj."

Bengt Sändh


"Det vilar en stor sorg i det faktum att vi som civilisation upphöjer fundamentet för vår existens, den friska naturen, till en modetrend. I grunden vilar en kollektiv känsla av förlust, av 'paradise lost'. Av en försvunnen plats där begrepp som uttunnat ozonskikt, växthuseffekt, övergödning och försurning aldrig existerade."

Erika Bjerström, miljöreporter.


"Jag tänkte idag att nu blir jag 50 år och jag lär mig kanske aldrig att busvissla."

Viveca Sundvall, författare.


"Precis just nu hörde jag en gammal hit från 80-talet på radion 80-talsretron är på väg. Det är ett tydligt tecken på att retron flyttar sig allt närmare vår egen tid. En rent matematisk analys ger vid handen att om retron förflyttar sig snabbare längs tidsaxeln än nutiden, kommer retron till slut att inträffa samtidigt som ursprungstiden, för att sedan passera denna. När detta inträffar kommer vi att uppleva den första framtidsnostalgin, en längtan till en tid som inte funnits ännu."

Ulf Börgesson, copywriter.


"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise."

John Steinbeck, författare.



"Framtidens multimediesamhälle kommer att förändra allt. Inte minst tryckta medier som dagstidningar. De kommer att tryckas i små ljudlösa färgprintrar i hemmen där prenumeranter får en tidning, skräddarsydd efter de egna behoven. Informationen, text och bilder, finns i en databas som prenumeranten är uppkopplad mot automatiskt."

Jim Abrahamson, styrelseordf. i Oracle.


"Han lämnar inget åt slumpen. Han är perverst pedantisk. Som skidåkare utvecklade han en metod att torka sig efter duschen som innebar att han aldrig torkade samma kroppsyta två gånger - allt för att spara värdefull träningstid."

Per Svensson, Expressen, om Gunde Svan.


"Advertising works on the basis that you don't think. A freethinking audience is an advertising agency's worst nightmare."

Neville Brody


"Ett varumärke är en vara eller en tjänst med en identitet som är känd och därför kan värderas av betraktaren."

Carl Eric Linn


"Ju mer man vet desto mindre behöver man."

Australisk aborigin.


"Vatten och luft, liksom vardagliga aktiviteter och känslor, strävar alla efter en jämvikt."

Ushio Amagatsu, butodansare.


"Den riktigt hållbara kärleken rymmer ett mått av vänskap, man ska gifta sig med den kvinna som skulle ha blivit ens bästa vän om hon varit man."

Lars Ulvenstam


"Det är ingen hemlighet att folk gillar bra reklam och hatar dålig reklam."

Jim Smyth, vd Clio Award.




"Skälet till att folk inte går i kyrkan är att de har varit där förut. Man får inte mer publik i kyrkorna genom att göra det mer folkligt och festligt. Nej, det ska vara mer religion och andakt. Kyrkan borde vara mera religiös. Det gäller att nå in - inte ut!"

Ingemar Albertsson, informationschef på Arla.



"När folk påstår att jag är 70, säger jag att det är en förbannad lögn. Jag är två gånger 35, det är allt. Två gånger 35."

Alfred Hitchcock


"När Cat Anderson tillfrågades hur han bar sig åt för att spela så extremt höga toner på trumpeten, svarade han: 'You have to have a very tight asshole'."

Lars Vestman, i artikel om Duke Ellington i tidningen Vi.


"Den riktiga konsten i management är att göra nånting, att få nåt att hända. Ledarskap är konsten att övertyga människor om det riktiga i sina egna idéer. Sen får de själva göra jobbet utifrån övertygelsen att 'det här vill jag göra'. Det är en otrolig skillnad jämfört med att kommendera folk att göra saker."

Bert-Olof Svanholm, ordförande i AB Volvo.


"Jag kan inte föreställa mig att vi fantastiska människor, som är så komplexa med tankar och känslor, bara skulle försvinna. Det måste finnas någon slags djupare mening."

Stefan Persson, H&M.


"Företag som använder sig av det gamla, falska bildspråket kommer att försvinna. Reklam som talar om hur du skall vara och tycka. Reklam som inte har något annat syfte än att sälja kommer att försvinna."

Oliviero Toscani.


"Man måste höra till en gemenskap, det vill säga en grupp som viftar med någon vimpel, som utmärker sig genom egna tecken, symboler, klädsel, språkliga egenheter och riter. Det viktigaste tecknet är ledaren, den officiella representanten för gemenskapen, den vandrande symbolen som med rituella gester och ord manifesterar flockens enhet. Gruppen måste markera sin värdegemenskap med symbolhandlingar vid regelbundna möten, där syftet med riten är att uttrycka och stärka vi-känslan. Ishockeylaget böjer sig i en ring och utför sina liturgier före matchen, partiet sjunger (eller sjöng) Internationalen, församlingen sin psalm, partikadern dröjer i andakt inför revolutionsmonumentet, truppen står i givakt för fanan. Märket på rockuppslaget, nejlikan i bösspipan, frimurarens specifika sätt att ta i hand, upprorsledarens knutna näve, den frommes korstecken, ljuset på Palmes grav och riterna på årsdagen av hans död, att ett helt land kan stanna upp i en tyst minut, allt är samtidigt uttryck och verktyg för samhörighetskänslan kring ett gemensamt värde, till kamp mot allt som hotar detta värde eller utgör ett ickevärde."

Anders Piltz i GP.


"Det finns en kraft i den offentliga annonsen som Direct Marketing aldrig förmår förmedla."

Christer Brunkell


"När man föds får man ett slags inre minne som vi inte känner till och som utlöses när man kommer hem, det man längtar till. Något hände just i födelseögonblicket. Har du aldrig känt åkerbärsdoften när du går i skogen? Stillheten man inte känner någon annanstans?"

Bengt Lindström, konstnär.


"Vi är inne i en genomgripande omvälvning, en övergång från industrialism till det jag kallar immaterialism - andra kallar det informationsteknik, vilket jag tycker är för mycket knutet till datorer. Samtidigt försöker starka krafter i näringslivt och bland politikerna, som ju alla är aktörer i det industriella systemet, bromsa utvecklingen. Det kommer de inte att lyckas med, lika lite som man kunde stoppa det förra epokskiftet, från det agrara samhället till det industriella."

Madeleine von Heland, konstvetare och debattör.


"If you stand for something, you will always find some people for you, and some against you. If you stand for nothing, you will find nobody against you, and nobody for you."

Bill Bernbach


"Som diplomat måste man prata en förskräcklig massa, men det är kanske inte säkert att man säger så mycket."

Sverker Åström, diplomat.



"Om ett företag i ett land exporterar varor, bokförs detta i statistiken över världshandeln. Samma sak gäller för det företag som importerar produkten. Eftersom värdena av exporten och importen per definition måste vara lika stora - det är ju samma vara - måste statistiken balansera. Om den inte gör det finns två möjliga förklaringar. Den ena är att företag på jorden börjat exportera produkter till företag på andra planeter. Den andra är att det finns länder som struntar i bokföringen."

Robert Odenjung, GP.


"Om V&S inte tycker om Hamiltons på flera hundra intervjuer baserade skildring av (Absolut-) historien, är det därför att de idag skrivit om historien och inte vill att den rätta versionen skall komma till allmänhetens kännedom. Det kan man förstå."

Gunnar Broman, reklammannen bakom Absolut Vodka-succén.


"Först luktade jag på syrenerna
De som inte hunnit blomma ut

Sen tog jag av mig
och gick barfota i gräset

Så la jag mig i grönskan på ett virkat överkast
och lyssnade på fåglarna och träden

Om någon hade bett mig nu
att önska vad jag vill
Hade jag bara legat alldeles, alldeles still."

Jessica Jutterström


"Vi är alla passagerare på tidens tåg - och någonstans står någon djävel och lägger om växeln."

Jan Myrdal


"All skulptur uppstår någonstans mellan brödet jag sväljer och det jag sedan skiter ut."

Erik Dietman, konstnär.


"Är inte livet mer än maten och kroppen mer än kläderna?"

Jesus


"Hade jag fått vad jag aldrig fick
så hade det gått som det aldrig gick.
Hade jag mött den jag aldrig mötte
och hade jag skött vad jag aldrig skötte
och hade jag känt vad jag aldrig kände
hade åtskilligt hänt som nu aldrig hände.
Ja, hade jag gått dit jag aldrig går
så hade jag stått där jag aldrig står."

Alf Henriksson, "Monolog för envar".


"Vad dessa människor har är ett underhållningsvärde som vida överstiger gamla vanliga dragspelare. För vad är en sketen filmstjärna mot en massmördare? Eller en enkel nobelpristagare mot en snärtig smiskterapeut?"

Björn Vingård, chefred. i
Sköna Hem/Allt i hemmet, i Resumé.


"I näringslivets toppar tar man inte fångar, man förintar motståndarna."

Sven-Ivan Sundqvist i "Exit PG".


"Om tio år har vi plånboksdatorn i fickan, den lilla bordsdatorn med platt bildskärm och det kommer att finnas stora platta bildskärmar på kontor. Alla datorerna kommer att ha kontakt med informationsmotorvägarna. Tidigare var persondatorn ett instrument för att skapa dokument, ordbehandling, tabeller och annat som programvaran kunde frambringa. Vad vi ser framför oss är ännu mera dramatiskt och fascinerande. När persondatorerna blir ännu mera kraftfulla och sammanlänkade med höghastighetsnät som klarar att skicka bilder och video uppstår något helt annat än den datavärld vi är vana vid idag. För att komma till den här framtiden får vi ta ett steg i taget: Bygga program som kan hantera nätverk, elektronisk post och klara säkerhetskraven. Program som gör det enkelt att göra egna CD-skivor. Det är det här Microsoft arbetar med idag. Därför graderar vi upp vårt Windowsprogram så att det klarar att spela upp video och hantera nätverk. De första användarna finns på företagen som använder lokala nätverk. Men samma verktyg kommer sedan att användas i det vanliga telenätet, därmed kommer i princip alla hem att vara anslutna till ett internationellt nätverk. För oss är nyckelbegreppet samarbete inför framtiden."

Bill Gates, Microsofts grundare.


"Jag skiter i ära, rykte och namn
Jag skiter såväl i pengar
Jag skiter i kvinnornas
svällande barm
Jag skiter i deras sängar
Jag skiter i Boren, Roxen och Glan
Jag skiter i påsar och slänger på stan
Av rotmos skiter jag även
Och när jag har skitit
torkar jag mig i näven
Jag skiter i varmt
Jag skiter i kallt
Jag skiter i peppar
Jag skiter i salt
Jag tror ta mig fan
att jag skiter i allt"

Gustaf Fröding


"För högern är saken klar. När Sverige vill vara något, då är Sverige ingenting. Först när Sverige är ingenting, blir Sverige något. Men högern misstar sig. Att höras i världen handlar inte främst om storlek eller mäktiga vänner. Den som ser klart, har mod och vågar lyssna till sin egen inre röst blir alltid hörd."

Carl Hamilton


"Improvisationsmusik är viktig, för den är inte färdigstöpt i given form. Den kan tvinga folk till egen tankeverksamhet, egna reaktioner. Alltför många tycks nuförtiden nöja sig med att låta andra styra sina liv."

Joakim Milder, saxofonist.


"Om vi accepterar premisserna: att opinionsundersökningar är opinionsbildande och att "folkets röst" är något som våra politiker tar åt sig och försöker ta fasta på, och om vi accepterar att pressens intresse i vissa fall av kommersiell karaktär, det vill säga att presentera opinionsundersökningar som "scoop" och därigenom konkurrera om läsarna och tjäna pengar, och om vi accepterar att det ligger i vissa intresseorganisationers intresse att få fram sina åsikter till våra politiker som vore dessa åsikter den viktigaste frågan för medelsvensson - då hamnar vi eventuellt i följande scenario: den som har pengar att betala för opinionsundersökningar bestämmer vilka ämnen som blir aktuella i pressen och därigenom för våra politiker. Då får vi en framtid där den intresseorganisation som har mest pengar kan presentera flest opinionsundersökningar som tjänar dess syften. Och i tider där tidningar kämpar för att överleva är spektakulära opinionsundersökningar, som dessutom är gratis, bland det bästa av alla de preudonyheter som kan uppbringas en morgon i nyhetstorkans tecken, i denna den bästa av världar. Om man ska tro den senaste opinionsundersökningen. Betald av Coca Cola."

Lars Wiklund i GP.


"Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv, när han tror att han kan hjälpa andra. För att undervisa någon, måste jag visserligen förstå mer än vad han gör, men först och främst förstå det han förstår. Om jag inte kan det, så hjälper det inte att jag kan och vet mer. Vill jag ändå visa hur mycket jag kan, så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre i stället för att hjälpa honom. All äkta undervisning börjar med ödmjukhet inför den jag vill lära, och därför måste jag förstå, att detta med att undervisa inte är att vilja härska, utan att tjäna. Kan jag inte detta, så kan jag heller inte hjälpa någon."

Sören Kierkegaard


"Man ska inte bita den hund i sitsen som tänder ett ljus i mörkret."

Refaat El-Sayed


"Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter."

Arne Anka


"Jag ger fullkomligt fan i 1976-77! Jag vill leva mitt liv nu och snabbt och har inte tid med nostalgi. Jag är ingen arkeolog."

Hooligan, gitarrist i These Animal Men.


"Vad jag avskyr dem som inbillar sig att två och en halv timme alltid är lika lång tid! Vem vet hur mycket snabbheten har kostat, hur många misslyckade utkast som ligger bakom, hur många tankar? Riktiga konstnärer arbetar alltid. De skiljer inte mellan arbete, nöjesliv, skapande vila, kärlek."

Jacques Werup


"Många sätter likhetstecken mellan arbetslös och värdelös. Man känner ångest, blir deprimerad, tar till alkohol och/eller droger. Man har ingenstans att lägga skulden för tillståndet "dom däruppe är ju överens och vet väl bäst". Till många depressiva tillstånd hör självmordstankar, inte minst bland yngre personer.
Det är ett långt och tidskrävande arbete att få dessa människor att upptäcka ett nytt samband: Arbetslös = arbetsfri. (...) Det är skrämmande att människovärdet så till den grad är kopplat till produktiviteten i ett lönearbete. Nu är ju lönearbetet en relativt sen historisk företeelse. Man får gå tillbaka till Luthers och Calvins dagar för att finna dess rötter. Det var 1500-1600-talen som på allvar öppnade profitens portar. Teologer, filosofer och ekonomer utarbetade en filosofi som anpassades till behovet av arbetskraft. Den s k arbetsetiken utformades. Det gällde att få folk att känna dåligt samvete om man inte arbetade. Det är faktiskt många som fortfarande tror att uttrycket 'arbetsskygghet är roten till allt ont' står i bibeln. Självfallet gör det inte det."

Bo Svedberg, psykolog.


"Golf - det är bara en primitiv form av jordbruk."

Hans Werthén


"Jag hämtar styrka i konsten. Konst och företagande kan vara ömsesidigt berikande. Men i konsten, liksom i tron, kan man inte kompromissa. De är huvudlinjer i livet."

Gustaf Douglas


"Ju högre en apa klättrar, desto mer ser man av rumpan."

Afrikanskt ordspråk.


"En tidning ska fyllas i tid varje dag. En färskvara. I en TV-kanal räcker det med konserver."

Jan Stenbeck


"Varumärkesbyggandets 10 budord.

1. Hörnpelarna i märkestrohet - varje marknadsplan som ska lansera ett varumärke ska innehålla de fyra basfaktorerna: identifikation, attraktion, försvar och förstärkning av varumärket.

2. Varumärket dör inte - en produkts skapare kan dö men ett varumärke kan leva för evigt. Ingen är trogen mot en vara utan enbart mot varumärket.

3. Bygg marknadsföringen på märkestrohet - se inte kortsiktigt till försäljningen och öka inte försäljningen kortsiktigt på varumärkets bekostnad. En märkestrogen kund är nio gånger lönsammare än en tillfällig kund.

4. Se till att vara ledande på alla marknader där du tävlar - marknadsledare är tre gånger så lönsamma som efterföljare.

5. Undvik partners som inte satsar på sitt varumärke - även om ett företag är marknadsledande så innebär det inte att det kommer att vara det i all evighet.

6. Var en pionjär - var inte bara marknadsledare utan led marknaden. Var innovativ i design och marknadsföring. Ständiga innovarioner är en väg att freda sig mot dom som hävdar att ´jag gör samma sak fast billigare´.

7. Lär känna dina kunder - vet du vad dina kunder uppskattar hos dig vet du också hur du ska attrahera den sidan ytterligare.

8. Håll de märkestrogna varma - marknadsföring är som ett äktenskap, inte en serie tillfälliga möten. Oroa dig mer för hur du ska hålla dina kunder nöjda än för de kunder du inte har.

9. Sälj på kvalitet, inte på pris - om priset är det starkaste argumentet i din marknadsföring så exploateras varumärkes snarare än vårdas.

10. Varumärkespolitik är affärspolitik - hur du hanterar varumärkesfrågan idag är oerhört viktigt för vilken status märket ska ha imorgon. Tillväxt måste bygga lika mycket på byggandet av varumärken som på ökning av volymen."

Larry Light, Coalition of Brand Equity.


"How do you rate an ad?

The client:
Is it attention-grabbing/intrusive?

Is it original/thrilling/mould-breaking?

Is it on strategy?

Is it memorable?

Is it suitable for target audience?

Will target audience like it?

Does it develop the brand property?
Does it differentiate the product?
Is it consistent with the brand character?
Is it tonally right for the brand?

Does it take the high ground over competition?

Is it effective/does it stimulate action?
Is it strong enough to change attitudes?

Is it affordable/are production costs viable?

Can I sell it internally?

Will it be approved by the authorities?

Does it complement our company posture?

Is it appropriate to the chosen medium?

Can it be done within the time constraints?

Do I like it?

Will it perform well in research? (only one respondent mentioned this)

The agency:
Is it fresh(original/exciting?

Is it clear/single-minded?

Is it on brief/can it be tonally changed to fit the brief?

Does it have campaignability?

Is it well branded?

Is it relevant/is the tone of voice right for the brand?

Is it tasteful?

Is it likeable?"

Campaign


"28§ Endast sådana djur är stödberättigade vars rastillhörighet kan styrkas med härstamningsuppgifter som är grundade på officiell husdjurskontroll. För djur av raser som inte omfattas av sådan kontroll skall rastillhörigheten styrkas med genbanksintyg som visar att djuren tillhör en genbanksbesättning. Nyupptäckta, lokala, inhemska lantraser eller djurgrupper som inte omfattas av officiell husdjurskontroll eller genbanksverksamhet är stödberättigade om det av djurens kännetecken klart framgår att de tillhör den av djurägaren uppgivna djurgruppen eller rasen.

29§ Varje besättning skall under stödperioden följa en av Jordbruksverket godkänd avelsplan för rasen.

30§ Under stödperioden får stödberättigade hondjur och hondjur med dominerande inslag av stödberättigad ras endast paras med handjur av samma ras som dominerar hos hondjuret i fråga."

Statens jordbruksverks författningssamling.


"Den sämsta säljaren behöver de största rabatterna, medan stjärnförsäljaren säljer på produktkvalitet. Vi har alldeles för många marknadsingenjörer istället för marknadsföringsmän."

Bo Östen Johansson, VD i Annonsörföreningen.


"När man ser på TV, läser annonser i veckopress, lyssnar på radio samt ser reklamaffischer utomhus, så frapperas man över den totala ungdomsfixeringen i dagens samhälle. All reklam tycks utgå från att alla människor - nästan alla i alla fall - är mellan 15-40 år gamla. Nu är det faktiskt inte så då det gäller befolkningens ålder i landet. De flesta av oss är äldre än 40 eller yngre än 15 år. Sverige har en förhållandevis gammal befolkning, jämfört med många andra länder. Orsaken till att reklamen ser ut som den gör i dag, torde bero på att alla födda före år 1955 och efter år 1980 anses vara ointressanta som konsumentgrupper."

Född 1944.


"Den historiska erfarenheten ger tydliga besked om att den dag det så kallade praktiska livets män driver bort idéerna från den politiska arenan, då öppnar man vägen för ett fortskridande förfall för politiken i demokratin."

Olof Palme, tal till SSU-kongressen 1964.


"Hur väljer du byrå?

97% Media/kommunikationskunnande
86% Ekonomisk stabilitet
80% Rekommendationer, referenser
78% Kunnande om min bransch/marknad
63% Byrå i geografisk närhet
58% Utmärkelser, dokumenterad kreativ förmåga
56% Byrån på väg upp eller ner
52% Priset/nivån på arvodet
40% Fullt sortiment av tjänster
26% Internationellt nätverk."

Undersökning bland 223 reklambyråchefer, annonsköpare och mediamänniskor redovisad i Månadens Affärer nr 11 -95.



"Det är en myt att företagsledningen faktiskt har kontroll över organisationens utveckling. Det är så mycket annat utanför dess kontroll som spelar in. Samhällets påverkan, konkurrenternas, den egna organisationen. Men myten om att ledningen faktiskt har kontroll predikas om och om igen."

Staffan Furusten, företagsekonom.


"Jag skulle aldrig skriva på dagen, det skulle vara som att ta ett jobb."

Bruno K. Öijer, poet.


"Av fruktan för komplikationer förblev han analfabet."

Elias Canetti


"Många förvillelser finns det ingen religion för."

Elias Canetti


"Kristendomen säger att du är ovärderlig i dig själv, du är evig och oerhört dyrbar som du är. Den farliga konsumismen säger att du är dina prylar, du är ditt utseende - i dig själv är du ingen."

UllaBritt Berglund, domkyrkokaplan.



"Jag prenumererar personligen på mjölk, smör, ost, bröd och kaffe till mitt hem i USA. Mejeriprodukterna och brödet levereras till dörren två dagar i veckan och Gevaliakaffet kommer med posten. Företagens relationsdatorbas orkestrerar relationerna. Pengarna företagen sparar på att slippa annonsera och genom att kortsluta alla mellanhänder - grossister och detaljister - får jag tillbaka i form av reducerade priser. Och det här är bara början. I Chicago och San Francisco gör allt fler sina matinköp över datorn och får dem levererade till dörren av livsmedelskedjan Peapod. I Sverige har redan B&W i Arninge en framgångsrik virtuell affär på nätet och NK Livs i Stockholm kom nyligen ut på nätet. Detta innebär slutet för affärernas massmedieannonsering. Baserat på tidigare inköp kan de virtuella affärerna utforma indivuella erbjudande till sina kunder. Faktum är att marknadsföring håller på att fasas ut helt och hållet i de flesta service- och business-to-business- branscher. Företag som Xerox och Baxter har redan sovrat ut marknadsföring ur sitt vokabulär. De refererar istället till ”customer management” som ett tvärfunktionellt ansvar som alla delar. Den traditionella reklamen kommer att bli det första dödsoffret i spåret av relationsmarknadsföringens frammarsch."

Anders Grönstedt, högskolerektor vid University of Colorado.



"When I am an old woman, I shall wear purple
With a red hat which doesn´t go, and doesn´t suit me
And I shall spend my pension on brandy and summer gloves
And satin sandals, and say we´ve no money for butter.
I shall sit down on the pavement when I´m tired
And gobble up samples in shops and press alarm bells
And run my stick along the public railings
And make up for the sobriety of my youth.
I shall go out in my slippers in the rain
And pick the flowers in other peoples gardens
And learn to spit."

Första strofen ur Jenny Josephs ”Warning”


"Fingrarna och hjärnan står i direkt kommunikation med varandra. Det innebär att när man rör fingrarna så stimuleras också hjärnan."

Yoshito Nakamatsu, alias Dr NakaMats, uppfinnare.


"Att vara företagsledare är som att spela en roll på Dramaten. Så länge pjäsen fortgår är man sin rollfigur. Men när pjäsen läggs ner, är man sig själv igen. Jag har sett alltför många tragedier då folk inom näringslivet trott att de är den roll de spelar. Därför gäller det att ha ett rikt liv utanför företaget."

Jan Carlzon, f.d SAS-chef, koncernchef Transpool.


"Artificialitet, grönhet, officialitet, visualitet, strukturalism, naturalism och sensualism."

De rådande strömningarna i samhället 1997
enl. Henrik Mattsson.


"Syftet med hög skatt på sprit är att minska alkoholkonsum- tionen. Vad tror du blir resultatet av hög skatt på arbete?"

SAF-Tidningen Näringsliv




This page is a part of www.lassecollin.se with
Jazz Pirates / C-jam / Jazz filesFree jazzCollin ads / Me