home memories listen video history

history

The first Red Wing 1994. Hans Brodén, p, Hans Zakrisson, tb, Göran Möller, bj, Lasse Collin, cl,
Bertil Boström, b, Björn Frennberg, dr.

Lasse Collin, clarinet, and Hans Zakrisson,
trombone, playing together in the tradition
of George Lewis and Jim Robinson.

Red Wing at the Askersund Jazzfestival 1996,
where we even played on board the steamer
"Motala Express".

Playing with the famous Lars Edegran from
New Orleans as guest on piano and banjo
at Göteborg Jazzfestival 1996.

Playing with Norbert Susemihl, maybe the
best now living New Orleans trumpet player,
at Göteborg Jazzfestival 1997.

With some new members 1998. On banjo the legendary Ricardo Hansen from Copenhagen, Göran
Magnusson, piano, and Staffan Pålsson, bass.

Waiting for the shepherd in front of Långared
church where we played some nice hymns and spirituals, but not Graveyard blues.

.Gig in the cold on the square in Lidköping.
Ricardo Hansen on banjo.

Playing for our friends at Jazzkatten,
the local jazz club in Lidköping

On the lake of Vättern on board
the steamer "Trafik of Hjo".

A gig at the very popular
West Side Jazz Club in Göteborg.

Red Wing played for five years in a row at the Göteborg Jazzfestival. In 1999 we stomped off
with Hans Jörgensen as our new banjoist.

When Göran Magnusson moved to New Orleans Delight in Denmark in 1999, Sune Linder became
our new pianoplayer.

In the spring 2000 we played once a week
at the pub "Peace and joy" in Alingsås.

Happy faces after the last concert at the
Göteborg Jazzfestival 2000.

West Side Jazz Club 2001 with Hans Brodén
on piano and Olle Wassén on banjo.

Red Wing in the autumn 2003: Sune Linder, p, Leif Melldahl, b, Lennart Carlsson, dr, Mysto Werdell, bj.

Jazzcompetition in spring 2004.

Asperö February 2004.

The Red Wing Band 2006 when EvaKarin
Andersson started to sing with the band.


More of the Red Wing history, click here.

Photo: Mainly Tove Feragen and Bosse Löfgren

home memories listen video history

This page is a part of www.lassecollin.se with
Jazz Pirates / C-jam / Jazz filesFree jazzCollin ads / Me

Så startade Red Wing.

    Hans Zakrisson, trombon, och undertecknad, klarinett, spelade i Corona Jazzband i början på 90-talet. Trumpetare var Thomas Wallin. Hans jobb som präst gjorde att han ibland blev försenad till träningarna. Vanligen brukade vi då vänta med att börja spela tills han och hans trumpet anlände, men den 23 augusti 1993 gjorde vi inte det.
    "Har ni hört den här?" frågade Zakris och delade ut harmonierna till "Move the body over" och så körde vi trombon och klarinett chorus på chorus. Och det lät bra, det svängde, kändes luftigt och lätt, och vi turades om att ta leadet
(lyssna här!). Mot slutet av låten kom Thomas: "Vad härligt det lät när ni spelade i stämmor så där", sa han. Däremot var han inte så intresserad av att själv spela låten. 
    Här startade det som skulle bli Red Wing Ragtime Band.
    Med pedagogisk ambition hade Zakris redan tidigare med hjälp av kassetter med melodier och harmonier, försökt inspirera till en repertoar mer mot New Orleans-hållet, men inget riktigt hade blivit gjort med dem. Vid nästa träning var Thomas mer än en timme sen, och Zakrisson och jag hann köra trombon/klarinett-duetter i en 8-10 låtar. 
    Vid Coronas spelning på Kapellet någon tid därefter inledde Zakris och jag på detta sätt med ett par låtar, i väntan på att Thomas skulle komma. Och så där höll det på, jag samlade senare ihop en del bandinspelningar från dom här tillfällena på en kassett som jag döpte till "Waiting for Thomas Jazzband". 
    Trombon/klarinett-samspelet tillförde Corona nya ingredienser och började allt oftare användes som kollektiva "solon" av Zakris och mig. Som inspiration utbytte vi också bl.a. en del inspelningar där Louis Nelson/Jim Robinson och George Lewis spelade duett.
    Nästan ett år gick och så kom Göteborgs Jazzfestival i augusti 1994 med Bill Salmond´s Louisiana Ragtime Band. En orkester som spelade med bara trombon och klarinett i blåset, och som det svängde! Publiken var så nära extas man kan komma och Zakris och jag köpte bandets kassetter.
    Några dar senare träffades Zakris och jag vid ett rep hemma hos honom i Alingsås. Efter spelandet pratade vi entusiastiskt om Bill Salmon, det var ju precis så där vi ville spela. Och idén tändes: Vi startar en sådan orkester!
    Det tog inte lång stund att enas om vilka vi skulle försöka intressera.
    Göran Möller hade vi båda tidigare spelat med, en banjonist med rätt New Orleans-feeling, som också kunde spela solon. Göran och jag hade dessutom nyss utbytt några ord när vi sågs i festivalparaden om att det skulle vara roligt att spela tillsammans snart igen: "Vi får hitta på något".
    En bra pianist var viktig. Hans Brodén hade jag spelat med i Jazz Roots under något halvår, en underbart rytmisk man, som verkligen kunde få musiken att svänga. Han var given.
    Zakris föreslog Bertil Boström på bas, han hade spelat med honom tidigare. En kraftfull svängig basist.
    För trummorna var vi något mera osäkra, vi spelade ju med Björn Frennberg i Corona. Alternativt hade vi Lennart Carlsson i tankarna, som spelade ett mera genuint New Orleans-trumspel. Att Björn mer än väl platsade visade han ju senare.
    Några förslag till namn på bandet hade under tiden tagits fram mellan Zakris och mig. Kvar blev Red Wing Ragtime Band med lite grand av allitterationens rytmik. Namnet efter den kända låten, som ju eventuellt kunde förknippas med George Lewis/Jim Robinson, och som förstås också blev vår "signaturmelodi".
    Alla dom föreslagna ville vara med och Red Wing var därmed ett faktum. 19 september 1994 hade vi vårt första rep.
    Så här skrev vi i den cd-skiva vi gav ut några år senare under rubriken "Ragging some good old tunes":

    Vi i Red Wing Ragtime Band har hämtat vår spelstil från New Orleans på den tiden man sa "rag a tune" när man jazzade upp kända schlagers, psalmer och marscher. Ett uttryck för att man synkoperar melodin och får det att svänga.
    På den tiden var violinen det melodiförande instrumentet. När den ersattes av den högljudda och militanta trumpeten, var det många som tyckte att istället klarinetten med sitt omfång och rörlighet borde övertagit leadstämman.
    Bland de mest kända exemplen på senare tiders trumpetlöst ädelt raggande är George Lewis och Jim Robinsons klarinett/trombon-duetter. Vi i Red Wing spelar i deras anda i en intensiv och svängig personlig stil, och har ett par hundra gamla godingar på repertoaren.
    Vid bl.a. jazzfestivalerna 1996 i Askersund och Göteborg fick vi mycket uppskattning just för vårt alldeles egna sound.
    Klarinett spelar Lasse Collin på ett sätt och med en ton som har något med Edmund Hall och Sidney Bechet att göra.
    Kraftfull Jim Robinson-inspirerad trombon spelar Hans Zakrisson. Han är också en melodiförare av rang, trots sitt svårspelade instrument, och mycket av bandets repertoar har initierats av honom.
    Pianot hanteras av Hans Brodén, banjon av Göran Möller, basen av Bertil Boström och trummorna av Björn Frennberg.
    Gillar du gungig jazz av den äkta sorten, hoppas vi du ska tycka att vårt spelglada raggargäng är något lite extra att lyssna på.
    P.S. Förutom låten Red Wing är det också en liten stad en bit uppför Mississippi från New Orleans räknat. D.S.

Lasse Collin


Want to listen to
Red Wing 1996-97?
Click on the record above!

Want to listen to
Red Wing nowadays?
Click on the record below!