Guldägget 2006: Platinaägget 2006 tilldelas Lasse Collin

Platinaägget 2006 går till reklammannen Lasse Collin. Platinaägget tilldelas människor som med sin begåvning och personlighet mer än andra har bidragit till reklamens och formgivningens utveckling i Sverige.

Motivering
"Med envishet och talang fick han solen att gå upp även i väster, den kreative revolutionsledaren i sjuttiotalets Göteborg som förde kampen mot dåtidens kontaktmän och stadens reklambaroner. En evig rebell och fri radikal, med obändig vilja och okuvlig arbetsmoral, som fick hela folket att inse att fötterna är huvudsaken och att Till England, ja ja - dit ska man ta sig med båten. Den fula lilla Volvon kom i sitt livs form, men med nolltolerans mot lathet och flathet kunde han lakoniskt avsluta ett tynande samarbete med en enda bevingad rad: "Sången har tystnat". I ett betydligt längre manifest med rubriken "Konsten", beskrev han hela sin ideologi: "Gör det extremt. Gör det pedantiskt. Gör det våldsamt. Gör det klokt. Gör det fantastiskt. Gör det mänskligt. Gör det ärligt. Gör det med känsla. Gör det för att det är skoj. Gör det om och om igen."

Platinaägget
Guldäggstävlingen belönar köpare av bra reklam. För att även uppmärksamma dem som producerat den belönade reklamen så instiftades Platinaägget 1975. Bra reklam är visserligen oftast frukten av ett lagarbete, men över en längre tidsperiod går det otvetydigt att urskilja människor som med sin begåvning och personlighet mer än andra har bidragit till reklamens och formgivningens utveckling i Sverige.           

Lasse Collin om att få Platinaägget
- Eftersom jag numera sen ganska många år lever under relativt enkla former ute på en ö i Göteborgs skärgård med sambo, saxofon och katt, känns det lite grand som en hälsning från en annan värld. Men det är ju kul att det fortfarande finns några som minns hurdan reklam vi gjorde på 70- och 80-talet och tycker att det man gjorde var bra.

Lasse Collins roligaste minne från sin tid som reklamman
- Egentligen var det väl varje gång man kom på en bra lösning, så det finns ju ett antal tillfällen. Men om man ska plocka fram något särskilt, så kanske den gången i början på 70-talet på en lunchkrog i Gamla stan, när Leon Nordin samtidigt som han spanade in och kommenterade en snygg tjej, mumlade "kör igång för f-n" över axeln till oss tre göteborgare, och vi kunde resa hem och starta Arbman 6 i Göteborg. Det gav oss en oerhörd massa råg i ryggen och betydde ur ett historiskt perspektiv en revolution för den moderna reklamen i Göteborg. Det lade grunden för min egen Collin Annonsbyrå, som jag drev under 20 år. Och även för Forsman & Bodenfors. Kanske svårt att förstå för dom nya som jobbar i branschen idag, men så var det.

Lasse Collin om att leda den kreativa revolutionen i Göteborg och där vara branschens enfant terrible
- På den tiden behövdes det inte så mycket för att en konstnärligt inriktad person som gick in för att kommunicera och informera på ett mänskligt plan skulle skrämma skiten ur både en massa krämare och kreatörer som mest hade splashpriser i blicken. Det är väl också så att om man kommer med något nytt, så får man vara beredd på motstånd. Man tvingas kämpa mot alla dom som har något att förlora eller inte förstår sig på det. Det är inte alltid den eller de som bryter ny mark som får den omedelbara nyttan av det, utan dom som kommer efter. Och vi var ju rätt många som ville göra en bättre reklam. I första ledet Lars Öhjne, Bernt Halldén och även Janne Cederqvist innan han flyttade till Stockholm, och sen Christer Holmqvist, Staffan Forsman, Roland Hultgren, Tore Claesson, Hasse Antoni, K-G Gyllensvärd, Sven- Olof Bodenfors, Ronald Bengtsson, min bror Clas och förstås många fler. Arne K. Larssen och hans obs- och läsvärdesundersökningar gjorde också stor nytta när det gällde att övertyga kunderna om att det vi gjorde faktiskt funkade.
Platinaägget är ett specialpris inom ramen för Guldägget som arrangeras av Sveriges Reklamförbund. Guldäggsplaketten delas ut på Guldäggsgalan som äger rum på Konserthuset i Stockholm den 19 april.

Läs "Konsten".pdf - klicka här!




19 april 2006

Reklamlegendaren Lasse Collin: "Ifrågasätt hela skiten"

Resumé har intervjuat reklamlegenden Lasse Collin som fått Platinaägget 2006. Han kommer själv inte att lämna västkusten för att ta emot priset på Guldäggsgalan i kväll.   


Lasse Collin och saxen.


Vad gör du nuförtiden?
- Jag bor ute på en ö i Göteborgs skärgård, spelar jazz på sax och klarinett och är med i par orkestrar, i en av dom spelar en av mina söner trummor, spelar in en hel del, redigerar och bränner CD-skivor, håller igång ett av bandens hemsida, gör notutskrifter till låtar vi spelar, njuter av livet och naturen och målar en del, läser så mycket jag orkar, just nu "Göteborgshändelserna" av Jörgen Gassilewski, en roman om de så kallade göteborgskravallerna. Överhuvudtaget undrar jag hur man hann med att jobba förr i tiden.

Varför lämnade du reklambranschen?
- Jag brände väl ut mig rätt rejält mot slutet av 80-talet, men fortsatte tio år till av bara farten. Under tiden tog mitt gamla jazzintresse alltmer över och ad:n och duktige basisten Clas Engwall och jag spelade så småningom mer jazz på dagarna än gjorde reklam. Till slut var jag med i fyra band som alla repade i mitt arbetsrum på byrån. Det mådde jazzen bra av men kanske inte reklamen, även om vi fick både guldäggsdiplom, 50-wattare och en del internationella priser ända in i det sista. 1998 bestämde jag mig för att börja tulla på min pensionsförsäkring, stängde byrån och flyttade ut till ön. Det har jag inte ångrat.

Vilket är ditt starkaste minne från den tiden?
- Att vi trots att vi nästan alltid hade alldeles för ont om tid, alltid hann bli färdiga. Hur man jobbade till tre på morgonen och ändå lyckades vara ok till presentationen för kunden klockan nio. Och hur vi lyckades fixa saker som gått snett. Som när min bror och tillika projektledaren Clas sent på kvällen lyckades hyra ett jetplan för att flyga upp med rätt helsidesmaterial till DN som skulle gå i tryck någon timme senare. Inget för svaga nerver. Och känslan när man på morgonen med darrande händer bläddrade upp tidningen och såg att annonsen verkligen satt där den skulle.

Saknar du något eller någon?
- Var sak har sin tid. Jag är nog mycket en sån som lever i nuet, går upp i det jag just håller på med. Men det är klart, den galna, lätt mentalsjuka men ofta hysteriskt roliga stämning som gärna uppstår när en slutkörd arbetsgrupp desperat försöker komma på en bra lösning på ännu en kampanj som borde ha varit klar i går, den upplever man bara på en reklambyrå. En del paralleller finns väl med en kollektiv improvisation inom jazzen, men det kan ändå inte riktigt jämföras.
 
Vilket jobb är du mest stolt över?
- Bra reklam är relevant för det den kommunicerar och ger samtidigt något lite extra tillbaka till den man fått att intressera sig för att ta del av budskapet. Om det sen handlar om humor, ny kunskap, djävulsutdrivning, sex, dödslängtan, livsglädje eller något annat, det får tillfället avgöra. Kan man sedan med variation upprepa det grundläggande temat under en längre tid, och kanske även få det att genomsyra företagets totala framtoning för produkten, då är risken stor att det man gör reklam för blir framgångsrikt. Den mesta reklam jag gjort har försökt jobba efter dom principerna. Ecco är väl det tydligaste exemplet, utförligt beskrivet i den lilla bok vi gjorde i mitten på 90-talet, "Exemplet Ecco", som jag har några ex kvar av om det är nån som vill studera det närmare.

Du tillhör den legendariska 60- och 70-talsgenerationen som anses vara reklamens förnyare i Sverige. Hur tror du att er reklam skulle tas emot i dag?
- Med en anpassning till tidens moden, trender och medieklimat, tror jag den skulle fungera bra. Även om reklam är en dagslända, är den också tidlös när den är som bäst, precis som annan bra konst, litteratur, musik, måleri, film etc. En bra helsida är ju alltid en bra helsida, även om man numera halverat formatet i vissa tidningar.

Vad tycker du om den reklam som produceras i dag?
- Egentligen är jag för lite insatt för att yttra mig. Men av det jag ser kan jag spontant möjligen dra vissa paralleller med fotbollen, där systemtänkandet och kraven på att lyckas i många lag går ut över spelglädjen och artisteriet. Fantasi, nyskapande, mod, hämningslöshet, trivs inte så bra om kraven ger för snäva gränser. Då blir resultatet kanske habilt, men det geniala får stanna hemma i garderoben.

Vilket råd skulle du vilja ge dagens unga copywriters?
- Ifrågasätt hela skiten, stå på konsumentens sida mot kapitalets manipulationer, rådfråga ditt samvete och livserfarenhet om vad som är rätt och vad som är fel, ge fan i att fundera på vad kunder och kolleger ska tycka om det du gör, skit i löner och bonusar, glöm tid och rum och lite till, sätt dig sen och skriv det du kommer på. Försvara sen det du gjort ända tills det sitter där det är tänkt att det ska sitta.

Hur känns det att få utmärkelsen Platinaägget?
- Eftersom jag för några dagar sedan också fyllde 65, är det ju lite guldklocka över det. Och det känns även lite overkligt eftersom det ju var ett tag sedan jag drog mig tillbaka. Å andra sidan är det ju kul att det fortfarande finns några som minns hurdan reklam vi gjorde på 70- och 80-talet och tycker att det man gjorde var bra.

Vem - Lars Gullin eller Arne Domnérus - är Sveriges största saxofonist genom tiderna?
- Lasse Gullin, med eller utan tänder, för att han inte bara spelade fantastiskt bra utan också komponerade låtar i en helt egen personlig stil.

Charlie Parker eller John Coltrane?
- Svårt val, men eftersom min son Kasper gjort en dokumentärfilm som heter "My name is Albert Ayler", som han åker omkring i världen och visar på jazzfestivaler och för andra intresserade, så svarar jag nog istället freeformsaxofonisten Albert Ayler. Han var den mest kontroversielle saxofonisten i jazzhistorien och kanske också den sista stora förnyaren, lirade bland andra med John Coltrane och spelade på dennes begravning, innan han i november 1970 själv hittades död flytande i East River 34 år gammal. Ett av sin samtid missförstått geni som gav allt för konsten.

Världens bästa jazzlåt?
- Jag ska ta tenorsaxen och improvisera lite, så får vi se vad som händer.

KOMMENTARER
ARTIKEL: Reklamlegendaren Lasse Collin: "Ifrågasätt hela skiten"



2006-04-20 10:07  andy
Jazz- en snabb nybörjarkurs.

Jazzhistoriens största ögonblick- här är hela listan: 1) Saxofonen i "Careless Whisper. Motivering: Takfläktar, fläckiga sidenlakan, blonda hårstrån intrasslade i grekcypriotiskt skäggstubb. Pre-gay George i sitt esse. 2) Alla övriga Wham-låtar. 3) George och Elton i duetten "Do not let the sun go down on me". Två chokladpraliner på varsin flank inför hundratusen på Wembley. Motivering: Global uppvärmning. 4) George tar en GHB-tupplur i sin Ferrari mitt på Hyde Park Corner. Motivering: Jazz handlar om attityd. BUBBLARE: 1) En superstjärna, en undercover-snut, en offentlig toalett.


2006-04-19 23:03  Anders B
Bra - och trevlig!

Lasse Collin gjorde sina första stora jobb redan på 60-talet och fortsatte sedan in på både 70- och 80-talen. Måhända var det de enklare att stå ut - konkurrensen var inte så lysande. Lasse var dessutom en av de första att förstå vad PR betydde för byrån. Så gjorde han exvis tre böcker om sin byrås produktion, väl värda att bläddra i även för ni dagens uppstickare. Hans dåtida kollega Staffan Forsman och dåtida kollega Svenne Bodenfors förstod också tidigt publicitetens välsignelser -- och vad det kunde betyde att kunna "tapetsera med guldäggsdiplom". Stor sak. Lasse Collin är en av de stora, en som brann. Må han sitta på sin ö och spela jazz. Trevlig är han förhoppningsvis fortfarande. Anders Som kärde känna den gode LC redan på Gumaeliustiden. Men det vet väl ni dagens wanna-bees inte ens vad det var?


2006-04-19 21:43  Andreas Bergman
Total världsklass!

Instämmer med hyllningskören i dom första inläggen. Kvalité till 100%. Tänk om Viggan hade en tiondel av den intelligensen. Då vore Resumé något att respektera och ta till sig. Skönt att bli påmind om vilka ess det finns i branschen. Ibland kan man tro att det är Skogsmulle som regerar reklamsverige...


2006-04-19 19:34  cal
Tänk...

... att den här legendaren faktiskt har skolat Sven-Olof Bodenfors, Staffan Forsman, Mikko Timonen och en hel bunt framgångsrika Göteborgska reklamarbetare. Väl värd sitt platinaägg. En än gång Grattis!


2006-04-19 17:11  Lulewolf
Autumn Leaves!

Wow, härligt Lasse! Bästa jazzlåten är för övrigt Autumn Leaves. Perfekt musik för alla gamla goda collinare!

2006-04-19 16:39  Tommy
Är det här på riktigt?

- eller ett kapitel i Alf Morks Uppfinnaren? Är jag med nu? Wohoo! Var är kamerorna? När börjar vi rösta ut folk? Lasse raring, är det där du under mitt duntäcke?


2006-04-19 16:36  Carl Michael
Världens bästa Lasse Collin!

Kolla gärna in Lasses svar på världens bästa jazzlåt, alltid lär ni er något! Dessutom menar han inte att det var bättre reklam förr, men han har en poäng i att det finns mindre plats för de verkligt kreativa lösningarna idag. Sedan var han för mycket av en gentleman för att säga att de verkliga talangerna väljer att ägna sig åt något annat än reklam i dagens läge.


2006-04-19 16:30  Fredrik
Re: reklam förr och nu"

Först och främst vill jag bara ställa mig till mängden och samtycka med er övriga som hyllat Lasse Collin, vilken otroligt skön snubbe! Tänkte även passa på att fortsätta på Labans "reklam förr och nu". Någonting som jag tycker kännetecknar den kreativa scenen idag är att mer och mer människor jobbar utan fasta etiketter genom att skapa egna regler och arbetsätt. Yrkesamma inom kreativa yrken verkar vara verksamma på flera plan, ena dagen är du marknadschef, andra gallerist och tredje regissör


2006-04-19 15:47  moon
Re: laban

Du har r ätt att det var vanligare förr med reklamare med ambitionen att förändra


2006-04-19 15:17  Greger
Fred

...om du börjar spela bas för att du tror att det skall vara enklare har du gjort en grundlig felanalys. Tips: ställ dig och sjung lite. Är du en charmig jävel kommer du undan med det mesta.


2006-04-19 15:16  julius caesar
kul c.ynik

Det var kul!


2006-04-19 13:18  C. Ynik
sent ska syndaren vakna...

en copywriter ska stå på kapitalets sida och manipulera konsumenten enligt alla arbetsbeskrivningar jag sett... men det är klart man kan tycka vad man vill när man sålt sin byråandel...


2006-04-19 13:14  Fred
Jazz.

Jag visste det. Om jag ska bli en framgångsrik reklamare räcker det inte med att kunna allt om reklam. Jag behöver dessutom kunna spela jazz. Kolla bara på Janne Cederquist, Christer Wiklander och en hoper andra reklamrävar. Jag skulle aldrig ha sålt min elorgel av okänt märke som 10-åring. Kontrabas verkar vara ett bra val eftersom man kan spela lite fel fast ingen jävel hör det. No offence Janne ; )


2006-04-19 12:52  Monitor
Re: Moon

Säg så här: Vissa saker var bra förr. Vissa saker är bra nu. Men om tio år kommer vi att se tillbaka på 00-talet som bra mycket bättre än 60- och 70-talen.


2006-04-19 12:01  laban
reklam förr och nu

Det fanns bra reklam förr. innan det som är nu blev nu. Det finns bra reklam nu också. Eller åtminstone fanns det sist jag tittade efter, alldeles nyss. Vad som däremot förefaller ha varit vanligare förr är reklamare med ambitionen att göra något som förändrar. Vilket är lite märkligt med tanke på alla varumärkesutvecklande/förändrande/förflyttande arbeten som görs.


2006-04-19 11:52  moon
Re: Monitor

Varför ska han erkänna att de efterföljande är bättre när de inte är det? Läs citatet om reklamen som produceras idag och så kollar du bland dina egna jobb/eller bläddrar i närmaste tidning så förstår du vad han menar. Allt var inte bättre förr - men reklamen hade det där lilla extra.


2006-04-19 11:40  Saxomaphone
Bästa Jazzlåten!

"Where the rivers meet" med norske saxofonisten Jan Garbarek är bäst, så är det bara. Inte mycket att göra något åt.


2006-04-19 11:27  Frank
Bästa Jazzlåten?

Troligen Le Jazz Gasbollaire http://www.alltsomfinns.com/jg/default.asp


2006-04-19 11:23  Monitor
Tänk om...

... det någon gång dök upp en reklamare som erkänner att hans efterföljare faktiskt är bättre. För så är det, reklamen har utvecklats hela tiden och att längta tillbaka till 60- och 70-talen är faktiskt meningslöst. 00-talets reklam är mer kreativ, mer effektiv och - dammit - mer konstnärlig.


2006-04-19 11:21  mässgossen
Bästa Jazzlåten?

Young Americans kanske?


2006-04-19 11:18  Mårten
Platinaägget hamnar rätt!

Ett välplacerat ägg, enligt mig. Lasse, du verkar vara en bra människa!


2006-04-19 10:55  pata pop
Man bugar sig

för en man som har alla hästar hemma!


2006-04-19 10:49  Copy33
Lysande

Det bästa jag läst på Resumé - vilken skön lirare...


2006-04-19 10:49  Robert
Avundsvärt

Vilken skön snubbe. Sån vill jag bli.

2006-04-19 10:34  Deslyx
En sund ki
lle i alla dimensioner.



Kolla platinadiplomet här!




This page is a part of www.lassecollin.se with
Jazz Pirates / C-jam / Jazz filesFree jazzCollin ads / Me